Regulamin samoobsługowego punktu optycznego OPTIMY
Niniejszy Regulamin określa ogólne warunki, zasady oraz sposób sprzedaży prowadzonej przez Optimy Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, Al. Ujazdowskie 6A, za pośrednictwem kiosków multimedialnych prowadzenia sprzedaży produktów optycznych i pokrewnych, prowadzenia konta Klienta, a także określa zasady i warunki świadczenia przez Optimy Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością nieodpłatnych usług pomiarów biometrycznych.
I. Definicje
§ 1
W niniejszym regulaminie sklepu Optimy zwanym dalej „Regulaminem”, pod
poniższymi pojęciami należy rozumieć:
- „Sprzedawca” – OPTIMY Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 00-461, Al. Ujazdowskie 6 A, NIP: 7010610689, Regon: 365326598, KRS: 0000633171, wpisana do rejestru sądowego Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII wydz. Gospodarczy., e-mail: kontakt@optimy.pl,
- „Regulamin” – niniejszy regulamin wraz z załącznikami
- “Kiosk” – urządzenie elektroniczne z aplikacją OPTIMY służące do złożenia zamówienia w samoobsługowym punkcie optycznym OPTIMY prowadzonym przez Sprzedawcę, aktualne adresy kiosków/samoobsługowych punktów optycznych OPTIMY znajdują się na stronie internetowej www.optimy.pl
- „Klient” – każda osoba, która zawarła ze Sprzedawcą umowę o założenie konta w kiosku optycznym lub bez zakładania konta w kiosku złożyła zamówienie; pojęcie to oznacza również osobę, która nie posiada Konta i jest w trakcie składania zamówienia,
- „Konsument” – osoba zdefiniowana w przepisie art. 221 Kodeksu cywilnego, czyli osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową,
- „Konto” – konto Klienta założone przez niego w kiosku lub na stronie internetowej optimy.pl zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie,
- „Polityka” – Polityka prywatności i plików cookies, dostępna pod adresem optimy.pl/prywatnosc
- „Zamówienie” – złożona przez Klienta za pośrednictwem kiosku oferta zawarcia umowy sprzedaży;
- „Umowa sprzedaży” – umowa sprzedaży towaru zawarta pomiędzy Sprzedawcą a Klientem za pośrednictwem kiosku;
- „Towar”– każdy przedmiot sprzedawany za pośrednictwem kiosku;
- „Forma płatności” – forma zapłaty za zamówiony produkt, wybrana przez Klienta podczas składanego zamówienia oferowana przez kiosk lub w wyniku indywidualnych ustaleń prowadzonych z OPTIMY w innej formie niż prezentowane na ekranie kiosku formy płatności;
- „Dostawa” – forma dostarczenia zamówionego produktu, wybrana przez Klienta l podczas składania Zamówienia lub w wyniku indywidualnych ustaleń prowadzonych z OPTIMY w innej formie niż prezentowane na ekranie kiosku;
- „Miejsce wydania towaru” – miejsce wskazane przez Klienta w złożonym zamówieniu, pod który ma zostać dostarczony zakupiony produkt;
- „Dokument sprzedaży” – paragon lub faktura VAT
- „Kodeks dobrych praktyk” – zbiór zasad postępowania, przyjęty w powszechnie obowiązującym prawie w postaci norm etycznych oraz zawodowych w celu przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym, który stosowany jest przez Sprzedawcę;
p. „Informacja” – informacja o produkcie, znajdująca się przy zdjęciu produktu, stanowiąca opis najważniejszych określeń oraz charakterystyki danego produktu, umożliwiający Klientowi zapoznanie się z jego właściwościami; - „Recepta” – dokument wystawiony przez lekarza okulistę lub optyka, zawierający szczegółowe informacje na temat wady wzroku Klienta oraz wymaganych parametrów soczewek lub okularów korekcyjnych, w tym m.in. wartości dioptrii, rodzaju soczewek, rozstawu źrenic (PD) oraz innych istotnych danych niezbędnych do przygotowania odpowiednich szkieł korekcyjnych.
- „Koszyk” – forma magazynowania wybranych przez Kupującego produktów w celu późniejszego ich zakupu;
- „Dni robocze” – dni tygodnia od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
II. Postanowienia ogólne
§ 2
Regulamin określa zasady świadczenia usług drogą elektroniczną przez Sprzedawcę na rzecz
Klientów, polegających na umożliwieniu im: zawierania umów sprzedaży towarów znajdujących się w asortymencie kiosku za ceny podane na kiosku oraz tworzenia Konta Klienta.
§ 3
Przedmiotem działalności kiosku jest sprzedaż detaliczna towarów gotowych i tworzonych na zamówienie, w tym okularów, oprawek, szkieł korekcyjnych, soczewek kontaktowych oraz akcesoriów optycznych, za pośrednictwem aplikacji dostępnej na ekranie kiosku. Sprzedaż za pomocą kiosku OPTIMY stanowi sprzedaż na odległość, która podlega przepisom ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827), a także innym przepisom prawa dotyczącym sprzedaży na odległość.
Treści prezentowane na ekranie kiosku, a w szczególności ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne
informacje, nie są ofertą handlową w rozumieniu przepisów art. 66 i 661 Kodeksu cywilnego, lecz
zaproszeniem do składania ofert.
§ 4
Zdjęcia i opisy towarów, znaki towarowe oraz inne materiały znajdujące się na ekranie kiosku oraz na stronie optimy.pl stanowią własność intelektualną Sprzedawcy lub producentów tych towarów. Ich
wykorzystywanie bez zgody Sprzedawcy lub producenta stanowi naruszenie praw autorskich.
Wszystkie towary oferowane w kiosku są fabrycznie nowe, wolne od wad fizycznych i prawnych, oraz zostały legalnie wprowadzone na rynek polski. Informacja ta jest równoznaczna z zobowiązaniem sprzedawcy do dostarczenia klientowi produktów bez wad.
§ 5
Ceny towarów znajdujących się w asortymencie kiosku są wyrażone w złotych polskich i zawierają podatek VAT. Sprzedawca może dokonywać modyfikacji asortymentu, cen towarów, przeprowadzać i odwoływać akcje promocyjne. Zmiany nie mają wpływu na zawarte już z Klientami umowy sprzedaży poszczególnych towarów.
Ceny towarów podane w aplikacji kiosku nie obejmują kosztów dostawy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Informacja o wysokości opłaty za dostawę jest każdorazowo udostępniana użytkownikowi w trakcie składania zamówienia.
§ 6
Dokonanie zakupu w kiosku może nastąpić bez zakładania Konta albo po jego założeniu.
III. Założenie Konta w kiosku lub na stronie optimy.pl
§ 7
- Osoba chcąca zawrzeć ze Sprzedawcą umowę o założenie Konta za pośrednictwem aplikacji na ekranie kiosku lub na stronie internetowej optimy.pl powinna wypełnić wszystkie obowiązkowe pola formularza rejestracji
- Formularz stanowi ofertę Sprzedawcy skierowaną do przyszłego Klienta w przedmiocie zawarcia umowy o założenie Konta. Do wysłania formularza i zakończenia procedury rejestracyjnej w kiosku niezbędna jest akceptacja Regulaminu i Polityki Prywatności.
- W formularzu należy podać: imię, adres e-mail, telefon, hasło. Podany adres e-mail oraz hasło będą po założeniu Konta służyć do logowania się na konto. Można wyrazić opcjonalnie chęć otrzymywania faktur VAT, poprzez zaznaczenie właściwego pola. W tym przypadku w formularzu należy wypełnić odpowiednie pola.
- Zabronione jest dodawanie w formularzu treści o charakterze bezprawnym.
- Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego oraz kliknięciu przycisku “Zarejestruj się”, do osoby/Klienta na podany adres e-mail zostaje automatycznie wygenerowana wiadomość z linkiem aktywacyjnym.
- Kliknięcie przez osobę, która wypełniła formularz rejestracyjny w link aktywacyjny jest równoznaczne z przyjęciem oferty Sprzedawcy, o której mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu. Z tą chwilą między Sprzedawcą, a osobą, która wypełniła formularz rejestracyjny dochodzi do zawarcia umowy o założenie Konta.
- Konto może być także założone wraz ze składaniem zamówienia.
§ 8
Klient powinien starannie przechowywać swoje dane służące do logowania w kiosku, tak aby osoby
nieuprawnione nie uzyskały dostępu do tych danych.
§ 9
Po założeniu Konta Klient ma możliwość edycji swoich danych oraz możliwość usunięcia konta.
IV. Złożenie i przyjęcie zamówienia
§ 10
Sprzedaż towarów odbywa się na podstawie zamówień składanych przez Klienta. Klient ma możliwość złożenia zamówienia po zalogowaniu się do Konta albo bez takiego logowania po podaniu wszystkich danych niezbędnych do realizacji zamówienia.
§ 11
- W celu zawarcia umowy sprzedaży ze Sprzedawcą Klient wybiera w konfiguratorze dostępnym w aplikacji kiosku towary poprzez wybranie ich wzoru (modelu) i kliknięcie przycisku „Do koszyka”, znajdującego się przy wybranym przez Klienta towarze.
- Do każdych zamawianych okularów Klient ma możliwość dokonania wyboru jednego z rodzajów soczewek jakie znajdują się w asortymencie kiosku.
- Przy każdym z rodzajów soczewek wskazany jest ich koszt. W asortymencie kiosku dostępne są następujące rodzaje soczewek. Rodzaje oraz cechy soczewek przedstawione są w panelu kiosku. Optimy zastrzega sobie prawo do aktualizacji rodzaje oraz parametrów soczewek w dowolnym momencie.
- Dokonując zakupu okularów, czyli oprawek okularowych z soczewkami Klient otrzymuje soczewki sferyczne wyprodukowane w ramach grupy przez firmę Verbal Sarl z siedzibą w 15 rue du Sausset 93290 Tremblay, France
- Składając zamówienie na okulary, Klient dokonuje wyboru rodzaju oraz parametrów soczewek okularowych, spośród dostępnych opcji, takich jak soczewki korekcyjne, korekcyjne przeciwsłoneczne, korekcyjne gradualne, korekcyjne lustrzane, przezroczyste, przeciwsłoneczne, gradualne, lustrzane oraz soczewki bez korekcji. Szczegółowe parametry soczewek okularowych dostępnych w ofercie są każdorazowo prezentowane w panelu kiosku. Wybór określonych parametrów soczewek może podlegać ograniczeniom technologicznym, co oznacza, że nie wszystkie parametry mogą być łączone w ramach jednego rodzaju soczewek. Optimy zastrzega sobie prawo do modyfikacji i aktualizacji parametrów soczewek okularowych w dowolnym momencie, przy czym zmiany te nie mają wpływu na zamówienia złożone przed ich wprowadzeniem.
- Po dokonaniu wyboru szkieł, w celu kontynuacji złożenia zamówienia, Klient powinien kliknąć przycisk „Dalej”.
- Towary znajdujące się w koszyku nie są jeszcze zamówione i Klient ma możliwość dodania do koszyka kolejnych towarów, usunięcia znajdujących się tam towarów, a także rezygnacji z dokonania zakupów.
- Po weryfikacji koszyka należy kliknąć przycisk „Dalej”.
- Na etapie składania zamówienia, Klient, który zamawia okulary z wartością korekcji soczewek okularowych, zostanie przekierowany do etapu pomiaru biometrycznego dla każdej zamawianej pary oprawek. Pomiar biometryczny, w ramach którego określony zostanie rozstaw źrenic oraz wysokość źrenicy nad dolną krawędzią każdej oprawy, jest niezbędny do optymalnego zamontowania soczewek, zapewniając ich dopasowanie do indywidualnych cech budowy twarzy Klienta.
- Wykonanie pomiaru biometrycznego jest dobrowolne jednak niezbędne do zakończenia procesu składania zamówienia. W przypadku niewyrażenia zgody na pomiar biometryczny Optimy zastrzega sobie prawo odmowy realizacji zamówienia wykonania i sprzedaży okularów z soczewkami korekcyjnymi.
- W celu wykonania pomiaru biometrycznego Klient powinien postępować zgodnie z instrukcją wyświetlaną na ekranie kiosku.
- Po potwierdzeniu prawidłowości pomiaru biometrycznego dla wszystkich zamawianych opraw, Klient zobowiązany jest do wprowadzenia pozostałych danych niezbędnych do wykonania okularów korekcyjnych przez Sprzedawcę, zgodnie z zaleceniami lekarskimi wskazanymi na Recepcie. Dane te powinny zostać wprowadzone przez Klienta poprzez dokonanie wyboru jednej z dostępnych opcji, a ich przekazanie jest konieczne w celu personalizacji okularów korekcyjnych, jeżeli Klient wybrał tę opcję produktu. Może to zrobić korzystając z następujących opcji:
- wypełnienie formularza danymi wskazanymi na Recepcie.
- wykonanie skanu Recepty na kiosku,
- skorzystanie z możliwości późniejszego dosłania Sprzedawcy Recepty,
- Jeżeli Klient nie posiada Konta, może je założyć lub złożyć zamówienie podając imię, adres e-mail, telefon i dane niezbędne do realizacji zamówienia. W przypadku gdy Klient składa zamówienie bez zakładania Konta, każdorazowo niezbędna jest akceptacja Regulaminu oraz Polityki.
- Po kliknięciu przycisku „Dalej”, Klient przechodzi do etapu wyboru sposobu dostawy. Klient ma do wyboru bezpłatną dostawę do kiosku lub płatną dostawę do wybranego paczkomatu w sieci Inpost. Każdorazowo koszty dostawy są podane w czasie składania zamówienia.
- Po wyborze formy dostawy Klient przechodzi do podsumowania koszyka. W przypadku wyboru dostawy do paczkomatu Inpost wartość Koszyka zostanie zaktualizowana o koszty dostawy.
- Wskazane w koszyku towary wraz z podaniem ich ilości, cen, specyfikacją okularów dokonaną przez Klienta oraz wybrany sposób dostawy wraz z kosztem stanowią skierowane do Klienta przez Sprzedawcę zaproszenie do złożenia oferty zakupu tych towarów. Klient z chwilą kliknięcia przycisku „Zamawiam i płacę” składa Sprzedawcy ofertę zawarcia powyższej umowy i chęci dokonania płatności.
- Płatność realizowana jest za pomocą terminala płatniczego Sprzedawcy znajdującym się w samoobsługowym punkcie optycznym OPTIMY. Forma płatności każdorazowo podana jest na terminalu płatniczym.
- Po realizacji płatności, Klient otrzyma wydruk potwierdzający realizację płatności oraz wydruk potwierdzenia zamówienia. W przypadku odrzucenia płatności klient otrzymuje taką informację na terminalu płatniczym. W przypadku braku możliwości realizacji płatności zamówienie zostanie anulowane.
- Sprzedawca wysyła wiadomość e-mail z potwierdzeniem otrzymania oferty od Klienta i przyjęcia zamówienia. Z chwilą otrzymania przez Klienta od Sprzedawcy wiadomości e-mail z informacją o przyjęciu oferty, dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży.
- Sprzedawca dokonuje weryfikacji danych określonych w pkt 12 powyżej. W celu dodatkowego potwierdzenia zamówienia, a w szczególności w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości dotyczących podanych parametrów soczewek, Sprzedawca zastrzega sobie prawo do kontaktu z Klientem drogą telefoniczną lub mailową.
- Klient nie może dokonywać żadnych zmian w złożonym zamówieniu.
V. Dostawa
§ 12
Przed złożeniem oferty zakupu towarów znajdujących się w koszyku, Klient jest informowany o kosztach dostawy oraz dostępnych metodach płatności. Dostawa realizowana jest na adres wskazany przez Klienta w zamówieniu. Zamówienia są przetwarzane i realizowane w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku w godzinach od 11:00 do 17:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
§ 13
Koszty dostawy na terenie Polski każdorazowo podane są w czasie składania zamówienia. Klient akceptując zamówienie i dokonując płatności akceptuje koszty dostawy. Koszty dostawy nie obejmują kosztów zwrotu zamawianych towarów.
§ 14
- Dokumentem sprzedaży, w przypadku zamówień złożonych za pośrednictwem kiosku, jest paragon lub imienna faktura VAT, wystawiona na dane nabywcy: imię, nazwisko, adres zamieszkania wraz z kodem pocztowym.
- W przypadku, gdy faktura ma zostać wystawiona na firmę, Klient zobowiązany jest do podania niezbędnych danych podmiotu, na który ma zostać wystawiona faktura: pełnej nazwy firmy, adresu siedziby, numeru NIP.
- Dokonując zakupu i akceptując regulamin, Klient wyraża zgodę na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną na podany przez siebie adres e-mail.
- Zamówiony towar dostarczany jest w sposób wybrany przez Klienta. Sprzedawca wraz z towarem przesyła Klientowi fakturę VAT. Sprzedawca zastrzega sobie prawo do wysłania faktury VAT drogą elektroniczną.
§ 15
- W przypadku wyboru przez Klienta opcji odbioru osobistego, zamówione towary pozostają gotowe do odbioru w wybranym samoobsługowym punkcie OPTIMY przez okres 30 dni od daty doręczenia Klientowi informacji o możliwości odbioru. Jeżeli Klient nie odbierze zamówienia w tym terminie, zamówienie może zostać anulowane, a towar zwrócony do magazynu Sprzedawcy. Na wniosek Klienta i za zgodą Sprzedawcy możliwe jest uzgodnienie innego terminu odbioru.
- W przypadku, gdy Klient wybrał dostawę kurierem i nie odebrał przesyłki w terminie określonym przez przewoźnika, przesyłka zostanie zwrócona do Sprzedawcy zgodnie z regulaminem danego przewoźnika. Klient może ponownie zlecić wysyłkę, ponosząc koszty ponownej dostawy.
VI. Zwroty i reklamacje
- Klient będący Konsumentem ma prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru. Prawo to nie dotyczy produktów personalizowanych, takich jak okulary korekcyjne z soczewkami, chyba że w trakcie sprzedaży podano inaczej. Aby skorzystać z tego prawa, Klient powinien poinformować Sprzedawcę o swojej decyzji o odstąpieniu od umowy w drodze jednoznacznego oświadczenia.
- Aby skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, Klient powinien poinformować Sprzedawcę o swojej decyzji o odstąpieniu od umowy w drodze jednoznacznego oświadczenia (na przykład złożonego na piśmie przesłanym pocztą na adres Sprzedawcy podany w postanowieniu § 1 lit. a Regulaminu).
- Klient może skorzystać ze wzoru formularza odstąpienia od umowy, będącego załącznikiem do niniejszego regulaminu, jednak nie jest to obowiązkowe. Aby zachować termin odstąpienia od umowy wystarczy, aby Klient wysłał informację dotyczącą wykonania przysługującego mu prawa odstąpienia od umowy przed upływem terminu odstąpienia od umowy.
- W przypadku odstąpienia od umowy Sprzedawca zwraca Klientowi wszystkie otrzymane od niego płatności, niezwłocznie, a w każdym przypadku nie później niż 14 (czternaście) dni od dnia otrzymania oświadczenia Klienta o odstąpieniu od umowy oraz towaru. Sprzedawca dokona zwrotu płatności tylko i wyłącznie za pomocą przelewu bankowego lub elektronicznego przekazu zgodnego z formą płatności użytą podczas realizacji zamówienia. Klient nie ponosi żadnych opłat w związku ze zwrotem.
- Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy, towaru której dotyczy zwrot.
- Klient powinien odesłać rzecz do Sprzedawcy na adres Sprzedawcy podany w postanowieniu § 1 lit. a Regulaminu niezwłocznie, a w każdym razie nie później niż 14 (czternaście) dni od dnia, w którym poinformował o odstąpieniu od umowy. Termin jest zachowany, jeżeli Klient odeśle rzecz przed upływem terminu 14 (czternastu) dni.
- Klient ponosi wszelkie bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, w tym w szczególności koszty przesyłki.
- Sprzedawca ma prawo do przyjęcia zwrotu za produkt (oprawki lub soczewki) uszkodzone, gdy uszkodzenie nie jest wadą produkcyjną oraz w przypadku, gdy nie zostaną zwrócone wszystkie elementy będą częścią składową towaru (np. etui, ściereczka).
- Klient odpowiada tylko za zmniejszenie wartości rzeczy wynikające z korzystania z niej w sposób inny niż było to konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
- Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w odniesieniu do umów: których przedmiotem jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb, to jest szczególności umów, których przedmiotem był zakup oprawek wraz ze szkłami korekcyjnymi wykonanych na indywidualne zlecenie Klienta lub zgodnie z danymi wskazanymi na recepcie dostarczonej Sprzedawcy przez Klienta.
- W przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży dotyczącego tylko części zamówienia, tj. gdy Klient zwraca jedynie część zakupionych towarów, koszty pierwotnej wysyłki zamówienia nie podlegają zwrotowi, jeżeli zostały naliczone.
§ 17
- Sprzedawca informuje, że ma obowiązek dostarczyć towar wolny od wad.
- Sprzedawca informuje, że oprawki metalowe mogą zawierać śladowe domieszki niklu. Nie jest to podstawą do zwrotu lub reklamacji produktu.
- Reklamacje można składać pisemnie na adres Sprzedawcy Optimy Sp. z o.o. al. Ujazdowskie 6A, 00-461 Warszawa. a, mailowo na następujący adres e-mail: kontakt@optimy.pl.
- W reklamacji należy podać dane Klienta, numer zamówienia (lub inne dane pozwalające je zidentyfikować) oraz opis zdarzenia będącego podstawą reklamacji.
- W przypadku, gdy przyczyną reklamacji jest nieprawidłowe widzenie, Klient powinien przesłać Sprzedawcy reklamowane okulary wraz z soczewkami w celu weryfikacji ich zgodności z receptą. Jeżeli soczewki zostały wykonane zgodnie z receptą, Sprzedawca zaleca skontaktowanie się z optometrystą lub okulistą.
- Reklamacje są rozpatrywane w ciągu 14 dni od daty ich otrzymania przez Sprzedawcę.
VII. Rękojmia i gwarancja
§ 18
- W przypadku umów zawieranych z Konsumentami w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego, Sprzedawca ponosi odpowiedzialność wobec Konsumenta za wady fizyczne i prawne rzeczy na zasadach rękojmi, zgodnie z art. 556 i nast. Kodeksu cywilnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
- Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od momentu wydania rzeczy Konsumentowi, a jeżeli przedmiotem świadczenia sprzedaży jest rzecz używana przed upływem roku od momentu wydania rzeczy Konsumentowi.
- Roszczenie Konsumenta o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku od dnia stwierdzenia wady, pod warunkiem, że Konsument zgłosił wadę przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy, a w przypadku rzeczy używanej – przed upływem roku od dnia jej wydania.
- W przypadku gdy określony przez Sprzedawcę lub producenta termin przydatności rzeczy do użycia kończy się po upływie dwóch lat od momentu wydania rzeczy Konsumentowi, Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne tej rzeczy stwierdzone przed upływem tego terminu.
- Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z Umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z Umową jeżeli:
a) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć, ze względu na cel w Umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
b) nie ma właściwości, o których istnieniu Sprzedawca zapewnił Kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
c) nie nadaje się do celu, o którym Kupujący poinformował Sprzedawcę przy zawarciu Umowy, a Sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
d) została Kupującemu wydana w stanie niezupełnym. - Na równi z zapewnieniem Sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta, jego przedstawiciela, osoby wprowadzającej rzecz do obrotu w ramach działalności gospodarczej, a także osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.
- Sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności określonej w pkt 5c wyłącznie w sytuacji, gdy:
a) udowodni, że zapewnień tych nie znał lub oceniając rozsądnie nie mógł znać;
b) wykaże, że zapewnienia nie mogły mieć wpływu na decyzję Konsumenta;
c) treść zapewnień została sprostowana przed zawarciem Umowy ze Sprzedawcą - Klientowi nie przysługuje prawo do zgłoszenia roszczenia z tytułu gwarancji ani rękojmi w przypadku, gdy wada produktu powstała w wyniku błędu Klienta, w szczególności w wyniku podania błędnych danych dotyczących korekcji wady wzroku. Zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli wada produktu wynika z niewłaściwego działania Klienta, sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi.
- W przypadku Umowy z Konsumentem, jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od momentu wydania rzeczy, przyjmuje się, że istniała ona w chwili przejścia niebezpieczeństwa na Konsumenta. W sytuacji stwierdzenia wady po upływie roku od momentu wydania rzeczy obowiązek wykazania, że wada istniała w produkcie w momencie zakupu spoczywa na Konsumencie.
- Konsument, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, może:
a) złożyć oświadczenie o żądaniu obniżenia ceny;
b) złożyć oświadczenie o odstąpieniu od Umowy;
c) żądać wymiany produktu na wolny od wad;
d) żądać usunięcia wady
- Konsument, nie może odstąpić od Umowy, jeżeli wada jest nieistotna.
- Konsument, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt Sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą na Adres Reklamacyjny, a jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez Konsumenta byłoby nadmiernie utrudnione, Konsument obowiązany jest udostępnić rzecz Sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje. W razie niewykonania obowiązku przez Sprzedawcę Konsument jest upoważniony do odesłania rzeczy na koszt i niebezpieczeństwo Sprzedawcy.
- Sprzedawca, w przypadku żądania Konsumenta określonego w pkt. 10 a lub b może wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć, pod warunkiem, że nastąpi to niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.
- Jeżeli jednak, rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez Sprzedawcę albo Sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, nie przysługuje mu prawo do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.
- Konsument może, zamiast zaproponowanego przez Sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z Umową w sposób wybrany przez Konsumenta jest niemożliwe lub wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez Sprzedawcę, przy czym przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj oraz znaczenie stwierdzonej wady jak również zwraca się uwagę na niedogodności, na jakie narażałby Konsumenta inny sposób zaspokojenia roszczenia.
- Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądania Konsumenta, jeżeli doprowadzenie do zgodności z Umową, rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez Konsumenta jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim, możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności rzeczy z Umową wymaga nadmiernych kosztów.
- W przypadku obniżenia ceny, obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z Umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
- Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla Konsumenta.
- Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, Konsument może żądać od Sprzedawcy jej demontażu oraz ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. W przypadku niewykonania tego obowiązku przez Sprzedawcę, Konsument może dokonać tych czynności na koszt i ryzyko Sprzedawcy. Sprzedawca może odmówić wykonania demontażu i ponownego montażu, jeżeli koszty tych czynności byłyby nadmierne w porównaniu do wartości rzeczy wolnej od wad lub znaczenia wady.
- Konsument, w przypadku opisanym powyżej może żądać od Sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania, jednakże jest zobowiązany ponieść część kosztów związanych z tym w wartości przewyższającej cenę rzeczy sprzedanej albo może żądać od Sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej.
- W przypadku umów zawieranych z Klientami nie będącymi jednocześnie konsumentami w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego, na podstawie art. 558 § 1 Kodeksu cywilnego, odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi jest wyłączona
- Zgodnie z terminami wskazanymi w pkt 2, 3 oraz 4 niniejszego działu Regulaminu Konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od mowy albo obniżeniu ceny z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej, a jeżeli Konsument żądał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od Umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.
- W przypadku dochodzenia przed sądem, sądem polubownym jednego z uprawnień z tytułu rękojmi termin do wykonania innych uprawnień, przewidzianych Ustawą, przysługujących Konsumentowi z tego tytułu ulega zawieszeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania w tej sprawie. Odpowiednio zasady te stosuje się również do postępowania mediacyjnego, przy czym termin do wykonania innych uprawnień z tytułu rękojmi, przysługujących Konsumentowi, zaczyna biec od dnia odmowy przez sąd zatwierdzenia ugody zawartej przed mediatorem lub bezskutecznego zakończenia prowadzonej mediacji.
- Bieg terminu do wykonywania uprawnień z tytułu rękojmi za wady prawne rzeczy sprzedanej rozpoczyna się od dnia, w którym Konsument dowiedział się o istnieniu wady, a jeżeli Konsument dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa podmiotu trzeciego – od dnia, w którym orzeczenie lub inna decyzja organu wydana w sporze z podmiotem trzecim stała się prawomocna.
- Jeżeli z powodu wady rzeczy sprzedanej Konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od Umowy albo obniżeniu ceny, może od żądać naprawienia szkody którą poniósł przez to, że zawarł Umowę nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które Sprzedawca nie ponowi odpowiedzialności a w szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia Umowy, kosztów odebrania, przewodu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy, zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim odniósł z nich korzyści a nie otrzymał ich zwrotu od osoby trzeciej oraz kosztów procesy.
- Powyższe nie uchybia przepisom powszechnie obowiązującym o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych.
- W przypadku zatajenia wady przez Sprzedawcę upływ terminu nie wyłącza uprawnień z tytułu rękojmi.
- Adresem na który klient może przesłać informację dotyczącej skorzystania z prawa rękojmi jest: OPTIMY Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 00-461, Al. Ujazdowskie 6 A
§ 19
- Towary sprzedawane przez Sprzedawcę mogą być objęte gwarancją udzieloną przez odpowiedniego producenta bądź dystrybutora.
- Jeżeli zakupiony towar objęty jest gwarancją producenta lub innego podmiotu, roszczenia z tego tytułu należy kierować bezpośrednio do niego.
VIII. Czas trwania umowy o założenie Konta
§ 20
- Umowa o założenie Konta zostaje zawarta na czas określony 1 roku. Po upływie tego okresu, jeżeli Konto Klienta pozostaje nieaktywne, Sprzedawca zastrzega sobie prawo do usunięcia konta, o czym Klient zostanie uprzednio poinformowany drogą elektroniczną na adres e-mail podany przy rejestracji, nie później niż 30 dni przed planowanym usunięciem konta. Za aktywność konta uważa się dokonanie zakupu, logowanie się na konto lub aktualizację danych. W przypadku braku aktywności przez okres 12 miesięcy, Sprzedawca wyśle Klientowi powiadomienie o planowanym usunięciu konta, dając Klientowi możliwość dalszego korzystania z konta, w celu uniknięcia jego usunięcia.
- Klient może w każdym czasie wypowiedzieć umowę o założenie Konta poprzez wysłanie wypowiedzenia na adres Sprzedawcy podany w § 1 lit a, e-mailem na adres kontakt@optimy.pl lub w innej formie. Umowa zostanie rozwiązana z chwilą otrzymania wypowiedzenia przez Sprzedawcę.
- Sprzedawca może wypowiedzieć umowę o założenie Konta w Sklepie w następujących sytuacjach:
- zakończenia przez Sprzedawcę prowadzenia Sklepu,
- podania przez Klienta w formularzu rejestracyjnym lub przy zakupie towarów informacji o charakterze bezprawnym.
- W przypadku wypowiedzenia przez Klienta umowy o założenie Konta w Sklepie rozwiąże się z upływem 30 dniowego okresu wypowiedzenia.
IX. Postanowienia końcowe
§ 21
W trakcie korzystania z kiosku oraz korespondencji ze Sprzedawcą zakazane jest podawanie treści o charakterze bezprawnym.
§ 22
- Zmiana treści niniejszego regulaminu może nastąpić po uprzednim poinformowaniu Użytkowników o zakresie przewidywanych zmian nie później niż w terminie 14 dni przed dniem ich wejścia w życie.
- Zamówienia złożone w trakcie obowiązywania poprzedniej wersji regulaminu będą realizowane zgodnie z jego postanowieniami. Jeżeli Użytkownik nie zgadza się na wprowadzenie zmian w regulaminie może usunąć swoje Konto.
§ 23
Nazwa kiosku oraz samoobsługowego punktu optycznego OPTIMY oraz wszelkie materiały w nim się znajdujące oraz znajdujące się na stronie internetowej optimy.pl stanowią przedmiot prawa autorskiego i podlegają ochronie prawnej. Wykorzystywanie i rozpowszechnianie ich bez zgody właściciela jest zabronione.
§ 24
- Klient ma możliwość zapoznania się z kodeksem dobrych praktyk przedsiębiorców, o którym mowa w ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Aktualne brzmienie ustawy jest dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych pod adresem: http://isap.sejm.gov.pl.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności:
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny,
- ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,
- ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) oraz krajowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.
- Postanowienia niniejszego Regulaminu nie wyłączają ani nie ograniczają praw Klienta będącego Konsumentem w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, przysługujących mu na mocy bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. W przypadku sprzeczności postanowień Regulaminu z przepisami prawa, pierwszeństwo mają przepisy powszechnie obowiązujące.
- Ewentualne spory powstałe pomiędzy Sprzedawcą a Klientem, który jest Konsumentem w rozumieniu art.221Kodeksu Cywilnego, rozstrzygane będą przez sąd powszechny właściwy zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego.
- Ewentualne spory powstałe pomiędzy Sprzedawcą a Klientem, który nie jest konsumentem w rozumieniu art.221 Kodeksu Cywilnego, rozstrzygane będą przez sąd powszechny właściwy ze względu na siedzibę Sklepu.
- Klienci mogą kontaktować się ze Sprzedawcą w następujący sposób:
- e-mail: kontakt@optimy.pl
- pisemnie na adres: OPTIMY Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 00-461, Al. Ujazdowskie 6 A
- formularz kontaktowy na stronie internetowej www.optimy.pl
§ 25
Regulamin jest dostępny w siedzibie Sprzedawcy, w kiosku oraz na stronie. Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 1 kwietnia 2025 roku.